Det här händer när du lämnar din bil på skadereparation.

1. Du visar skadan på din bil
Vi kontrollerar och fotograferar bilens skador och gör en skadevärdering med foton som sänds vidare till ditt försäkringsbolag.
För att uppnå bästa resultat bör bilen vara tvättad.
Obs! Du måste själv anmäla skadan till försäkringsbolaget, innan skadebesiktningen annars kan vi inte boka en reparationstid.
Har du vagnskadegaranti skall anmälan göras till Folksam.

Här anmäler du din skada till Folksam.

Här kan du boka din skadebesiktning hos oss. 

Du kan även komma på dropp in besiktning,
i Mölndal kl. 08,00 – 15,00 och i Bäckebol kl. 06,00 – 17,30.

2. Förberedelser innan du lämnar bilen
Om inget annat avtalas ber vi dig komma med din bil aktuellt datum, vi öppnar kl. 6 på morgonen. Medtag nyckel till ev. fälglås. Demontera takboxar, takräcken och barnstolar. Vänligen töm bilen på lösa delar/värdesaker.

3. Begagnade originalreservdelar
Vi använder begagnade originalreservdelar i de fall det finns, eftersom det är ett krav från alla försäkringsbolag. Dessa reservdelar söks i hela landet via en databas hos dom bilåtervinningsföretag som har avtal med ditt försäkringsbolag (till gagn för vår miljö).

4. Ersättningsbil
Toyota Center Göteborg står ej för hyrbil/ersättningsbil under reparationen. Du kan boka din hyrbil via vår hyrbilsavdelning 031-7502480 i Mölndal och 031-7252380 i Bäckebol eller http://hyrbil.toyotagoteborg.se

5. När din bil lämnats in
När din bil kommit in till oss demonterar, frilägger och riktar vi eventuella skador så att vi kan färdigställa bilen för lackering. Alla skarvar och utbytta karossdelar rostskyddas för att säkerställa din bils rostskyddsgaranti. Vi använder Toyotas högkvalitativa produkter.

6. Plastreparation
När det gäller plastdetaljer så är det krav från alla försäkringsbolag att ska dessa repareras i första hand, även om reparationen kostar lika mycket som en ny del (till gagn för vår miljö).

7. Lackeringsavdelningen
Nu kommer bilen till lackeringsavdelningen för grundning av riktade ytor, nerslipning av detaljer, maskering och lackering av åtgärdade detaljer.
Vi lackerar med av Toyota godkänd vattenbaserade lackeringssystem. Allt för den rätta finishen.

8. Komplettering och montering
Nu kommer slutfasen där vi monterar ihop alla detaljer så som lister, invändiga paneler, lås och knappar mm.

9. Slutfasen och kontrollen
Därefter slutkontrolleras att allt är i sin ordning.

10. Vi kontaktar dig
Vi kontaktar Dig och meddelar att Din bil är klar, och Du får äntligen hämta Din kära ägodel! Eventuell självrisk som bestäms av ditt försäkringsbolag betalas när du hämtar bilen. Vill du ytterligare komplettera din beställning, ber vi dig att kontakta oss omgående så att vi kan avsätta tid för ytterligare arbete och säkerställa att alla reservdelar finns hemma.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss:
Toyota Center Göteborg skadeavdelningen Bäckebol 031-7252340 eller maila.
Toyota Center Göteborg skadeavdelningen Mölndal 031-7502440 eller maila.

Viktiga telefonnummer:
Toyota Center Göteborg Biluthyrningen Mölndal 031-7502480
Toyota Center Göteborg Biluthyrningen Bäckebol 031-7252380
Folksam 0771-960960
IF 0771-655655
Länsförsäkringar Göteborg 031-638000
Modernaförsäkringar 0200-213213
Polisen 114114

Vid mindre plåt eller lackskador utför vi sk spotrepair som är ett nytt sätt att snabbt reparera skrapskador och ändå bibehålla en perfekt kvalité. OBS endast på vår anläggning i Bäckebol ring 031-7252340 så berättar vi mer.