Är det minus 18 grader eller kallare behöver du köra bilen en kvart för att kunna återladda den strömmängd som gick åt vid starten. Laddningsmottagligheten blir sämre ju kallare det är och även batteriets kapacitet sjunker med sjunkande temperatur. Den beräknas gå ner med en procent per grad. Ett batteri mår bäst när det används regelbundet.
Det är alltid en god idé att ha en egen laddare som man kan använda vid tillfällen då det finns behov för stödladdning, till exempel under perioder då kylan håller i sig eller om bilen står avställd en längre tid. Koppla batteriet till laddaren i garaget och låt laddningen stå på över natten så kommer det upp i full kapacitet. Se till att laddaren har intelligens i form av mikroprocessorstyrning. Då sker laddningen på ett kontrollerat sätt.
Gör en hälsokontroll och se över batteriets status – helst på vår verkstad – med jämna mellanrum. Ett utmärkt tillfälle att göra det är när du låter byta till vinterdäck. Då får du reda på hur stora chanser batteriet har att klara den kommande vintern. I våra verkstäder finns mätare som bedömer hur batteriet mår.
Normalt håller ett bilbatteri 5 till 7 år så därför kan det vara bra att du håller koll på hur länge du haft ditt batteri, till exempel genom att spara kvittot från inköpstillfället. Det gäller att låta byta batteriet i tid – innan det blir uttjänt.
Dagens batterier kräver inte lika mycket skötsel som batterierna förr. Men det är viktigt att det hålls rent, inte minst ovanpå locket. Ifall det är smutsigt kan du använda ett lämpligt tvättmedel eller en utspädd sodalösning att torka bort med. Håll även poler och polanslutningar rena, polera och torka bort eventuella beläggningar och smörj vid behov in förbandet med vaselin eller fett att skydda mot eventuella nya beläggningar.